مدیر ستاد کانون های مساجد کردستان از کانون های فرهنگی هنری شهرستان بانه بازدید کرد
مدير ستاد کانون هاي مساجد کردستان از کانون هاي فرهنگي هنري شهرستان بانه بازديد کرد
در قالب سفر دو روزه؛

مدیر ستاد کانون های مساجد کردستان از کانون های فرهنگی هنری شهرستان بانه بازدید کرد

مدير ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد استان کردستان با هدف آشنايي هرچه بيشتر با ظرفيت ها و توانمندي ها، بررسي آخرين وضعيت کانون و رصد مشکلات و موانع موجود کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد از 16 کانون‌ فرهنگي هنري مساجد شهرستان بانه بازديد و از نزديک در جريان فعاليت‌ اين کانون‌ها قرار گرفت.
شناسه خبر : 54367 تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۰۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان، بهزاد کیامهر در سفری دو روزه از کانون‌های جوانان اسلام روستای منجیلان، مولوی کُرد روستای سپیداره، اسلام روستای زیویه، نور روستای رشید قلعه، صلاح الدین ایوبی روستای انجینه، تربیت روستای آلوت، محمدرسول الله ص روستای سرسول، نورالهدی روستای بوالحسن، جوانان روستای کوخان، علی بن ابی طالب ع روستای سیوچ، کانی شهر کانی‌سور، توحید روستای اشترآباد، الهه های آسمانی روستای خواجه امیری، هدی شهر بانه کانون ولی آباد روستای ولی آباد شهرستان بانه بازدید کرد.

وی بازدید میدانی از فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فرصت مغتنمی برای دیدار چهره ‌به ‌چهره با فعالان کانونی و مسجدی هر منطقه دانست و بر اجرای طرح های «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» و «مسجد برقرار» در سطح کانون ها تاکید کرد.

منسجم‌کردن فعالیت‌های کانون های مساجد و توانمندسازی بچه‌های مسجدی

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان کردستان در دیدار با مدیران کانون ها با تشریح طرح مسجد برقرار گفت: چشم انداز ما در اجرای این طرح منسجم‌کردن فعالیت‌های کانون مساجد و توانمندسازی بچه‌های مسجدی است.

کیامهر افزود: اجرای صرف برنامه‌های تبلیغی و ترویجی، فعالیت سنتی و بدون جذابیت، عدم نتیجه‌گیری مشخص، نداشتن چشم‌انداز کمی، بی‌انگیزگی افراد به دلیل وارد شدن هزینه‌ها و عدم پشتیبانی، از جمله آسیب‌ها و مسائل شناسایی شده در سطح فعالیت مساجد استان بود که تلاش کردیم با اجرای این طرح این مسائل را به حداقل برسانیم.

وی به اهداف کیفی این طرح اشاره و بیان کرد: توانمندسازی مدیر کانون در تقوای فردی، مدیریت تیمی و فعالیت تربیتی، تقویت بنیه اعتقادی، احکامی و اخلاقی اعضا، تربیت کادر هنری مؤمن و متعهد برای آینده، فعالیت تبلیغی و ارائه خدمت اجتماعی مسجد به محله و جذب اقشار مختلف به مساجد از اهداف پیش‌بینی شده برای این طرح است.

کیامهر، با اشاره به برنامه‌های تربیتی طرح مسجد برقرار اظهار کرد: در حوزه تربیتی طرح، توانمندسازی مربیان، طرح مسجد، منزل، مدرسه و راه‌اندازی «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» در نظر گرفته شده است که برگزاری کلاس آموزش نماز، روخوانی قرآن، کلاس مفاهیم در بخش اعتقادات، احکام و اخلاق، کلاس حفظ قرآن، کرسی تلاوت و تلاوت روزانه قرآن از جمله بخش‌های این حوزه است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان کردستان در جریان بازدید از محمدرسول الله ص روستای سرسول در نقطه صفر مرزی با عراق با تأکید بر احیای نقش محوری کانون در جریان‌های فرهنگی و قرآنی بیان کرد: بازیابی نقش و جایگاه کانون در روستای سرسول نیازمند نهضت بازگشت به مساجد و احیای کاردکردهای مساجد است.

وی یادآوری کرد: در سرفصل مهارتی و هنری نیز کلاس‌های آموزشی قرائت قرآن، عکاسی، فیلم، تدوین، گرافیک، تئاتر، سرود، نقاشی و نویسندگی برای کانون پیش‌بینی شده است که مربی این کلاس‌ها توسط ستاد استان تامین و هر عضو موظف است در یکی از کلاس‌ها ثبت‌نام و شرکت کند.

وی، اجرای برنامه در مناسبت‌های ملی و مذهبی، حمایت از اعضای کانون در قالب طرح‌های همدلی و برپایی میز خدمت را سرفصل اجتماعی طرح ذکر کرد و گفت: بنا داریم مدیر در اجرای این طرح فقط وظیفه مدیریت کانون را برعهده داشته باشد و تمام هزینه‌های کلاس و اجرای طرح فراهم شود.

 

کانون های مساجد نسبت به تمدید مجوز الکترونیکی فعالیت کانون اقدام کنند

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان کردستان در جلسه به مدیران کانون های اشترآباد و ولی آباد در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانه از مدیران مسئول این کانون‌ها خواست نسبت به تثبیت مدیریت کانون، تکمیل پروفایل مدیر و کانون، تمدید مجوز، تعیین وضعیت حساب بانکی کانون، چک لیست اموال، تعیین سطح اعضا، تعیین برنامه چشم‌انداز کانون، ثبت کلاس‌های کانون در سامانه بچه‌های مسجد، ثبت گزارشات برگزاری برنامه‌ها و حضور در دوره توانمندسازی با ستاد همکاری کنند.

کیامهر یادآور شد: بسته‌های تشویقی و رفاهی برای کانون‌های موفق در اجرای این طرح نیز در نظر گرفته شده است که شامل اردوهای تفریحی، زیارتی، لوح تقدیر، گواهی سازمانی، حکم مسئولیت، بیمه، کارت هنر و اهدای جوایز به اعضا است.

 

مهمترین هدف و چشم انداز کانون های مساجد کادر سازی نیروی مومن و مسجدی است

وی همچنین در دیدار با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سالامی شهرستان بانه ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های کانون مسجد، مهمترین هدف و چشم انداز کانون های مساجد را کادر سازی نیروی مومن و انقلابی برای نقش آفرینی در نظام اسلامی دانست و گفت: کانون های مساجد شهرستان بانه دارای ظرفیت های بالقوه بسیار زیادی است که با برنامه ریزی و تلاش می توان این ظرفیت ها را بالفعل نمود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان کردستان با اشاره به اهمیت ثبت فعالیت کانون های در سامانه بچه های مسجد گفت: ثبت فعالیت های انجام شده در پرتال بچه های مسجد به عنوان یک شاخص مهم در ارزیابی کانون‌ها و حمایت های مالی مورد تاکید است.

 

برپایی کرسی های تلاوت قرآن در سطح کانون های مساجد

کیامهر همچنین در ادامه دیدارها و بازدیدهای خود در شهرستان بانه دیدار با حاج ماموستا خدایی، امام جمعه محترم شهرستان بانه و حاج ماموستا ملا صالح احمدی از روحانیون برجسته شهرستان بانه در روستای انجینه ابراهیم دیدار کرد.

وی در این دیدارها با اشاره به سیاست های کاری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان و فعالیت های انجام یافته در طول ۱۰ ماهه گذشته بر برپایی کرسی های تلاوت قرآن در سطح کانون های مساجد تاکید کرد.

لازم به ذکر است جذب هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان به مسجد، مشارکت بیشتر در اجرای برنامه های فرهنگی هنری، تلاش برای توانمند سازی مربیان قرآنی، تعامل با ارکان مسجد .بررسی وضعیت و ظرفیت‌های کانون، پیگیری اجرای طرح‌های ملی و استانی، تشریح اهداف و برنامه‌های ستاد، تعیین تکلیف اموال مستهلک کانون از جمله مسائلی بود که در این بازدیدها به آن پرداخته شد.