سفر زیارتی بانوان عضو کانون سلاله الطیبه سنندج از موزه قرآن نگل
سفر زيارتي بانوان عضو کانون سلاله الطيبه سنندج از موزه قرآن نگل

سفر زیارتی بانوان عضو کانون سلاله الطیبه سنندج از موزه قرآن نگل

جمعي از بانوان عضو کانون سلاله طيبه مسجد ارشاد سنندج در راستاي تکريم اماکن مذهبي و زيارتي از موزه قرآن روستاي نگل بازديد کردند.
شناسه خبر : 51083 تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۲۲

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان، در آستانه اربعین حسینی اعضای کانون سلاله طیبه مسجد ارشاد سنندج در اردوی یکروزه از قرآن تاریخی نگل بازدید کردند.

 

قرآن نگل یكی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان كردستان است و نزد مردم منطقه جایگاه معنوی بالایی دارد و روستای نگل نیز بدلیل وجود این قرآن، روزانه میزبان صدها تن از مشتاقان و علاقه مندان آثار مذهبی و تاریخی است.


خط قرآن كوفی و دارای نقطه و اعراب و سر سوره ها مزین به نقوش گیاهی است و شواهد نشان می دهد كه شیوه نگارش و اعراب گذاری آن احتمال می رود در سده های چهارم یا پنجم هجری قمری نگاشته شده باشد.


مردم منطقه پیدا كردن این اثر تاریخی و نفیس را مربوط به دوران صفویه و توسط چوپانی از همین روستا می دانند كه گل بسیار زیبایی توجه چوپان را به خود جلب می كند و وقتی گل را از دل خاك بیرون می آورد چاله ای پدید میاید و صندوقچه ای پدیدار می شود و درون صندوقچه این قرآن نفیس وجود داشته است.

مردم بر این عقیده اند چون این قرآن در اثر توجه چوپان به گلی زیبا، كشف شده بود این محل به 'نوگل' معروف شد و مردم مسجدی به نام 'مسجد نوگل' را بنا نهادند كه به مرور زمان به 'مسجد نگل' شهرت یافت.

این قرآن سالیان گذشته مورد استفاده عموم بوده و چندین بار نیز به سرقت رفته است به همین دلیل آسیب های فیزیكی و شیمیایی زیادی مانند پارگی، لكه های ناشی از اثر انگشت و امضای یابندگان بر آن به جا مانده است.