جلسه اندیشه ورزی کمیته فرهنگی ستاد اربعین تشکیل شد
جلسه انديشه ورزي کميته فرهنگي ستاد اربعين تشکيل شد
با حضور مدیر ستاد فهما کردستان؛

جلسه اندیشه ورزی کمیته فرهنگی ستاد اربعین تشکیل شد

جلسه انديشه ورزي کميته فرهنگي ستاد اربعين حسيني (ع) با حضور فعالان دين و مذهبي سطح استان و مدير ستاد فهما کردستان در مجتمع فجر سنندج برگزار شد.
شناسه خبر : 48547 تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۲۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان، علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در این جلسه اظهار داشت: پارسال برای اولین بار مسیر استان کردستان و مرز باشماق مریوان به عنوان مسیر عبور زائرین اربعین حسینی(ع) در نظر گرفته شد و در همین راستا امسال بسیاری از نقاط ضعف و قوت استقرار مواکب فرهنگی احصا شده است.

وی با بیان اینکه امسال ضمن رفع مشکلات و ضعف ها با برنامه های خاصی در این رویداد مهم فرهنگی حضور خواهیم یافت، افزود: یکی از هزاران محسنات عبور زائرین اربعین حسینی (ع) از استان کردستان رونق اقتصادی این مناطق به ویژه تثیبت جایگاه گردشگری مذهبی و فرهنگی در استان کردستان با وجود این زائرین خواهد بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اضافه کرد: قبل از شروع ماه های محرم و صفر لازم است فعالیت های رسانه ای و فرهنگی متناسب با شرایط بومی و مذهبی کردستان صورت گیرد و از ظرفیت های مردمی برای استقرار موکب های فرهنگی استفاده شود.

دریایی، ضمن اشاره به مشترکات اهل سنت و تشیع در بیشتر امور دینی و مذهبی اذعان داشت: در تبلیغات محیطی و المان های مسیر عبور زائرین اربعین ضروری است از روایات و احادیث اهل سنت در خصوص امام حسین(ع) و واقعه کربلا استفاده بهینه شود.

در ادامه این جلسه هریک از اعضای حاضر در جلسه به شرح دیدگاه های خویش در خصوص نحوه فعالیت های فرهنگی در موکب های اربعین حسینی (ع) مسیر زائرین به شرح زیر پرداختند:

امسال تاکید بیشتر روی فعالیت های فرهنگی اربعین باشد، در همه امور ضمن تعریف اهداف عالیه فرهنگی اربعین، محبت اهل بیت پیامبر(ع) مدنظر فعالیت های فرهنگی اربعین باشد، مواکب فرهنگی اربعین با المان های خاصی طراحی شوند، در مواکب و تبلیغات محیطی اربعین از نمادها و المان های مناطق کردنشین استفاده شود.

از مسیرهای عبور زائرین استان های دیگر از جمله استان ایلام بازدید های میدانی صورت گیرد، نظرسنجی از زائرین مسیر استان کردستان در پایان پیاده روی اربعین جهت احصای نقاط ضعف و قوت صورت گیرد، فعالیت های فرهنگی روشمند و براساس برنامه باشد و از کارهای تکراری و تحمیلی پرهیز شود، آموزش های لازم به نیروهای مستقر در مواکب مختلف برای تولید محتوای فرهنگی متناسب مدنظر قرار گیرد.

از افراد بومی و محلی در مواکب فرهنگی با لباس های محلی و کُردی هم در بانوان و هم آقایان استفاده شود، در این جلسات از متخصصین عرصه رسانه و جامعه شناسی دعوت بعمل آید، موازی کاری را که موجب اتلاف و قت و امکانات خواهد شد را به حداق برسانیم، از رهگذر فرهنگی بهیود اقتصادی را مدنظر قرار دهیم.

کارفرهنگی با ایده های تشکیلاتی منتج به نتیجه خواهد شد، در این کمیته زیر شاخه هایی با ماموریت های فرهنگی وهنری تعریف شود، در این رویداد مهم مذهبی و فرهنگی علما و مردم را دخیل کنیم، تا جایی که ممکن است به جای بنر از هنرهای تجسمی ماندگار و تأثیرگذارتر در عرصه تبلیغات محیطی استفاده شود، با حضور زائرین و رویداد مذهبی و فرهنگی اربعین در مسیر کردستان نگاه های را نسبت به این استان تغییر دهیم.

از دانش آموزان مدارس دینی در مواکب فرهنگی استفاده شود، مسیر کردستان برای عبور زائرین با وجود پیروان فرقه کسنزانیه که در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق مستقر هستند فرصت بسیار مغتنمی است، برای زائرینی که از از اقصی نقاط کشور مسیر کردستان و مرز باشماق مریوان را انتخاب می کنند نیاز به فعالیت های رسانه ای و فرهنگی قبل از عبور هست، اهل سنت علی الخصوص پیروان مذهب امام شافعی(رض) با واقعه کربلا و اربعین حسینی(ع) موضع گیری خاصی ندارند و اهل بیت پیامبر(ع) از دیدگاه اهل سنت کردستان بسیار گرامی داشته می شود.

در تبلیغات محیطی و فرهنگی سطح شهر های استان کردستان نظم و اصول خاصی را باید رعایت کرد، با حضور زائرین اربعین حسینی(ع) در استان کردستان دسیسه های شوم دشمن خنثی خواهد شد، قبل از حضور  زائرین اربعین حسینی(ع) در استان فرهنگی کردستان رسانه های تصویری و چاپی نسبت به این موضوع اطلاع رسانی و با مردم کوچه و بازار در این خصوص مصاحبه چهره به چهره داشته باشند.