کارگاه آموزشی «آسیب‌شناسی فضای مجازی برای خانواده» در سنندج برگزار شد
کارگاه آموزشي «آسيب‌شناسي فضاي مجازي براي خانواده» در سنندج برگزار شد
به همت کانون فرهنگی هنری دانیال؛

کارگاه آموزشی «آسیب‌شناسی فضای مجازی برای خانواده» در سنندج برگزار شد

کانون فرهنگي هنري دانيال، کارگاه آموزشي آسيب‌هاي فضاي مجازي براي خانواده همراه با ارايه راهکارها را در مسجد ابراهيم خليل الله ناحيه منفصل شهري نايسر سنندج برگزار کرد.
شناسه خبر : 40801 تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۰۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان کردستان: کارگاه آموزشی آسیب شناسی فضای مجازی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و هماهنگی و همکاری ستاد فهما استان به همت کانون دانیال در ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج برگزار شد.

 

آسیب های فضای مجازی برای خانواده، راهکار برای کنترل فضای مجازی، مهمترین آسیب ها و تهدیدات دانش آموز در فضای مجازی از جمله مهمترین مسائلی بود که در این کارگاه آموزشی مطرح شد.

 

«شمس الله آقابابایی»، کارشناس و استاد دانشگاه در حوزه آسیب های اجتماعی فضای مجازی در این کارگاه آموزشی اظهار کرد: در حال حاضر گسترش فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به شکلی است که همه خانواده‌ها به طریقی، ناگزیر به استفاده از این فضا هستند. همان طور که این فضا آورده‌های خوبی دارد و تبادلات اطلاعات را آسان‌تر کرده‌ است، اما یادگیری مهارت‌ها در تعامل خانواده ضرورت دارد تا از این طریق خانواده بتواند تعاملات مثبت و موثر را در فضای خانواده کسب کند.

 

وی افزود: هر امری که می‌تواند به خانواده آسیب بزند، باید به موقع مدیریت شود تا از بحران دامن‌گیر آن جلوگیری. به عبارتی ضروری است اعضای خانواده به خصوص زوج‌های جوان و والدین، آگاهی‌های لازم را هنگام ورود این امور کسب کنند.

آقابابایی گفت: تهدیدهای فضای مجازی، موضوع بسیار مهمی است. امروزه، یکی از نهادهایی که به شدت متاثر از این فضا قرار گرفته‌، نهاد خانواده است و مهمترین آسیب‌ها و تهدیدها هم از جانب مدیریت خانواده و اصل و بقای آن است.  

 

این استاد دانشگاه در حوزه آسیب های اجتماعی فضای مجازی با بیان اینکه ما در دنیایی به سر می‌بریم که زندگی در آن نیازمند مهارت‌هایی است، عنوان کرد: یکی از این مهارت‌ها، مهارت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است. اما متاسفانه آنچه روی داده این است که در هیچ کجا نحوه استفاده از این فضا آموزش داده نمی‌شود و این سبب شده‌است که در فرایند اجتماعی شدن دچار یک تاخر و «عقب ماندگی فرهنگی» شویم.

به گفته وی، امروز ما می‌توانیم از طرق فضای مجازی با وجود برنامه مناسب و با کمک اعضای خانواده و مدیریت زنان، آنچه را که می‌خواهیم تبدیل به عرف شود، جریان‌سازی کنیم. در فضای مجازی به گونه‌ای می‌توان برنامه داد که بعضی از مباحث ما به مطالبه عمومی تبدیل شوند

 

آقابابایی یادآوری کرد: استفاده درست و مناسب از این فضا و فرهنگ سازی مناسب، سبب می‌شود بسیاری از مشکلات خانوادگی نظیر شکاف‌ها و گسست‌های نسلی و جنسیتی حل شود و از تبعات و پیامدهای منفی این فضا کاسته شود. در این فضا باید به صورت برنامه محور وارد شد و برای آن جایگزین تعریف کرد.

 

در پایان این کارگاه آموزشی از فعالان کانون دانیال سنندج با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.