کارگاه آموزشی آسیب‌شناسی فضای مجازی در سنندج برگزار شد
کارگاه آموزشي آسيب‌شناسي فضاي مجازي در سنندج برگزار شد
به همت کانون نورالرحمن؛

کارگاه آموزشی آسیب‌شناسی فضای مجازی در سنندج برگزار شد

کارگاه آموزشي آسيب شناسي فضاي مجازي به همت کانون فرهنگي هنري و تخصصي آي تي نورالرحمن روستاي سرنجيانه سفلي سنندج و با حمايت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کردستان برگزار شد.
شناسه خبر : 40669 تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۳۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان کردستان: کارگاه آموزشی آسیب شناسی فضای مجازی با حضور رییس مرکز بزرگ سنندج، فرمانده حوزه بسيج شهيد اقابابايي نران، فرمانده حوزه بسيج شهيد ناهید فاتحی کرجو و بالغ بر 150 نفر از اعضای کانون های مساجد استان به همت کانون فرهنگی هنری و تخصصی آی تی نورالرحمن روستای سرنجیانه سفلی سنندج در راستای نقش مساجد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار شد.

 

 صادق سلیمانی، استاد دوره فضای مجازی در دانشگاه کردستان در این کارگاه آموزشی با اشاره به ضرورت شناخت خطر و آسیب‌شناسی رسانه‌ای و فضای مجازی در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی گفت: این آسیب‌ها تقریبا در همه جای دنیا مشترک بوده و هر کشوری به اقتضای فرهنگ خود، راهکارهایی برای آن ارائه کرده است و خانواده های ایرانی نیز باید با مدیریت صحیح در فضای مجازی، ابعاد گسترده تاثیرگذاری در اقتصاد، فرهنگ، سلامت، امنیت و... را پوشش بدهند.
 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید ادامه داد: آسیب فضای مجازی تغییر سبک زندگی و ارزش‌ها است که بسیار خطرناک است. فضای مجازی در دنیای امروز به عنوان پدیده نوین در اجتماعات انسانی وارد شده و در حال گسترش است.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که بین تأثیرات فضای مجازی و تربیت خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد، خانواده‌هایی که اصول و مبانی تربیت دینی و اسلامی را رعایت می‌کنند و محبت بیشتر و رابطه دوستانه‌ای با  فرزندان خود دارند، کمتر در معرض تأثیرات منفی فضای مجازی قرار می‌گیرند.

 

سلیمانی همچنین گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، یکی از مهمترین عوامل طلاق های کشور از ارتباطات نامتعارف کاربران در فضای مجازی است. امروزه حجم قابل توجهی از زمان افراد جامعه در فضای مجازی طی می‌شود به گونه ای که هم اکنون تعداد خیلی زیادی کاربر فضای مجازی در کشور وجود دارد که روزانه به طور متوسط حدود ۵ ساعت در این فضا حضور دارند.


پیمان امین زاده، مدیرمسئول کانون نورالرحمن سنندج با اشاره به سرفصل های این کارگاه آموزشی عنوان کرد: کارگاه آموزشی آسیب شناسی فضای مجازی ر سرفصل های آسیب های اجتماعی نوپدید، نظریات و راهکارها در مسجد جامع خاتم الانبياء روستای سرنجیانه سنندج برگزار شد.

 

وی ادامه داد: شناسایی، تعریف، مدل‌های تبیین، عوارض و پیامدها و شیوه های کنترل و پیشگیری از جمله مباحثی بود که در محورهای تجرد گرایی، خودکشی، جرایم جنسی، دین گریزی و معیارهای ازدواج زیر نظر دکتر صادق سلیمانی به آن پرداخته شد.

 

وی اضافه کرد: این کارگاه با هدف آشنایی جوانان و نوجوانان با خطرات فضای مجازی، کلاهبرداری های اینترنتی و سوء استفاده های دیگر که موجب تخریب کانون خانواده ها می گردد، برگزار شد.

 

در پایان این مراسم از 25 نفر از فعالان کانون با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی تقدیر و قدردانی شد.