همایش معتقدین، بزرگان و ارکان مساجد در سنندج برگزار شد
همايش معتقدين، بزرگان و ارکان مساجد در سنندج برگزار شد
به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مسجد؛

همایش معتقدین، بزرگان و ارکان مساجد در سنندج برگزار شد

همايش معتقدين، بزرگان و ارکان مساجد شهرستان سنندج به مناسبت بزرگداشت روز جهاني مسجد و با همکاري و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي و ستاد فهما کردستان در مسجد جامع اين شهرستان برگزار شد.
شناسه خبر : 40159 تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۹:۱۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان کردستان: «حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی» نماینده ولی فقیه در استان کردستان امروز در این مراسم اظهار کرد: مسجد به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهمترین نهادهای جامعه‌ اسلامی با کارکردی چندمنظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی اصلی ایفا کرده است.

 

وی ادامه داد: درب مسجد باید از اول صبح برای مردم باز شود و محلی برای حل مشکلات، آموزش قرآن، مشورت، قضاوت، سؤال و جواب، عبادت و دیگر امور باشد.

 

وی با اشاره به اینکه مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش‌آفرینی کرده است، افزود: مسجد کانون و محلی برای انقلابیون و ظرفیتی برای پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان، به توصیه ها و جایگاه مسجد از دیدگاه امیر المومنین(ع) اشاره و افزود: حضرت علی (ع) می فرماید نشستن در مسجد بهتر از نشستن در بهشت است چون در بهشت خود را خشنود کرده اما در مسجد پروردگار را شاد و خشنود می کنیم.

 

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه نباید این باور غلط را داشت که مسجد فقط مختص به نماز خواندن است، اضافه کرد: مسجد یک محل اسلامی برای عموم مردم است لذا باید مساجد را برای مدارس شناسایی کرد که جوانان و نوجوانان بیشتر در این مکان حضور یابند.

 

امر به معروف و نهی از منکر از ملزومات مسجد است

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان هم در این آیین با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از ملزومات مسجد است، گفت: امام جمعه و جماعت باید مسائل روز را بیان کند همچنین ادراک و فهم مشترکی در مسجد باید رخ دهد.

 

سردار سید صادق حسینی افزود: قرآن و تمدن اسلامی از مسجد به عنوان عبادتگاه مومنین و مسلمانان یاد می کند.

 

وی با بیان اینکه مسجد مظهر پاکی و ترویج معارف اسلامی است، اضافه کرد: مسجد پایگاه مقدس و محل عبادت موحدان بوده و با محیط های تشریفاتی کاملا متفاوت است.

 

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان یادآور شد: مسجد باید کانونی برای حرکت و جنبش سازنده جامعه اسلامی، بیداری مردم، پاک سازی محیط و آماده ساختن مسلمانان برای دفاع از اسلام باشد.

 

سردار حسینی ادامه داد: مسجد محل تربیت آحاد مردم، مکتب علم و دانش، فیض و قوانین الهی، مکان تبلیغ، ارشاد و هدایت عمومی است.

 

وی به اولین مسجد توسط پیامبر اکرم(ص) در مدینه اشاره کرد و گفت: مسجد قبا محل قانون گذاری و ارتباط پیامبر اکرم با مردم بود لذا صفا و صمیمیت باید در همه مساجد موج بزند.

 

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان افزود: در مسجد به جز کار برای خداوند متعال نباید کار دیگری صورت گیرد و مشکلات و باید دغدغه مسلمانان در این سنگر اجتماعی رفع شود.

 

وی به کارکردهای مسجد اشاره کرد و اظهار داشت: مساجد فقط محلی برای عبادت نیست بلکه در حوزه های تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، جهادی، رسانه ای، روحی و روانی، اخلاقی، عمرانی، ازدواج، تعلیم و تربیت، بررسی مسائل و مشکلات مردم مشارکت دارد.

 

مسجد مکانی برای بندگی و عبادت است

امام جمعه سنندج هم در این نشست با اشاره به اینکه مسجد به معنای واقعی یعنی جایگاه سجده و اوج عبادت برای خداوند است، گفت: در فرهنگ دین و دین پیامبر اکرم (ص) مسجد مکانی برای بندگی و عبادت است.

 

ماموستا فایق رستمی با بیان اینکه عزت، کرامت، شرف و حرمت از خصوصیات امت پیامبر اکرم (ص) است، ادامه داد: اتحاد و انسجام از مسجد سرچشمه گرفته و محل خودسازی، محبت، عبودیت، سنگر توحید، مدرسه علم، عطوفت و رحمت به شمار می آید.

 

وی افزود: قرآن کریم در سوره توبه آیه ۱۸ در خصوص مسجد می فرماید «مساجد خدا» را تنها کسی آباد می‌کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و نماز را برپا دارد و زکات را بپردازد و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهی از هدایت‌یافتگان باشند.

 

امام جمعه سنندج به اهمیت و جایگاه مساجد اشاره کرد و اظهار داشت: مسجد مرکز عبودیت، تربیت، تعلیم، اتحاد، انسجام، ایمان و برادری است و پیام خداوند برای پیامبر اکرم(ص) ساختن مسجد قبا در مدینه بود که نشان از اهمیت مسجد در دین اسلام است.

 

ماموستا رستمی از مسوولین استان درخواست کرد که در مساجد حضور یابند و در آن جا توجه ویژه ای به قاریان، امام جمعه و جماعت داشته باشند و هر جمعه در نماز جمعه شرکت کنند چون مسجد محلی برای حل مشکلات مردم است.

 

در خاتمه این مراسم از ماموستا خالد شکوریان مدیر مسئول کانون امام شافعی (رض) روستای قلیان، ملا محمد عبدی، مدیر مسئول کانون امام حسین (ع) روستای میانه بخش کلاترزان و خانم فوزیه پیری رابط کانون چهاریارنبی (ص) سنندج با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی قدردانی شد.

کلمات کلیدی: روز جهاني مسجد سنندج