بچه‌های مسجد ادبیات پایداری را در جامعه برجسته و پر رنگ‌تر کنند
بچه‌هاي مسجد ادبيات پايداري را در جامعه برجسته و پر رنگ‌تر کنند

بچه‌های مسجد ادبیات پایداری را در جامعه برجسته و پر رنگ‌تر کنند

احمدي با اشاره به جايگاه و اهميت ارزش‌هاي ادبيات پايداري در جامعه گفت: بچه‌هاي مسجد با فعاليت‌هاي خود ويژگي‌هاي اين سبک از ادبيات را در جامعه برجسته کنند.
شناسه خبر : 32589 تاریخ انتشار : ۶ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۲۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) در استان کردستان: «سامان احمدي» امروز شنبه 6 آذر ماه، در نشست بچه‌های مسجد و ادبیات پایداری که به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امسال سومين دوره اجرايي طرح فهماست و حضور بچه‌هاي مسجد در فضاي مجازي و پرداختن به فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري که از سوي کانون‌هاي مساجد کشور نيز مورد تاکيد قرار گرفته در استان ضروري است.

 

معاون امور هنري و سينمايي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي کردستان با تاکيد بر اينکه همه کانوهاي فرهنگي استان بايد در اين رويداد ملي حضور پرشور داشته باشند، افزود: در حال حاضر بيش از 610 کانون فرهنگي هنري مساجد در کردستان فعاليت دارند که اين کانون‌ها مي‌توانند با توليد آثار فاخر فرهنگي و هنري در حوزه‌هاي شعر نو، داستان نو، نمايشنامه و غيره که برگرفته از قرآن و فرهنگ مساجد باشد گام‌هاي موثري بردارند.

 

معاون امور هنري و سينمايي ارشاد اسلامي کردستان با اشاره به اهميت پررنگ کردن مبحث ادبيات پايداري در مساجد افزود: در راستاي بیانات مقام معظم رهبري که تاکيد ويژه‌اي به نشر روحيه انقلابي در کشور و مرجعيت قرار گرفتن مسجد به عنوان اولين پايگاه اجتماعي دارند، بايد بحث مشارکت اجتماعي و ادبيات پايداري در مساجد پررنگتر شود.

 

احمدي اضافه کرد: ادبيات پايداري واژه جديدي نيست چرا که با اين واژه روزمره سروکار داريم و در نظام اسلامي آنچه که ادبيات پايداري را پررنگتر کرده است، رشادت و ايستادگي هشت سال دفاع مقدس است. وي ايستادگي ماموستايان و روحانيون در مقابل جريان تکفيري را از نقاط قوتي دانست که در راستاي شکل‌گيري ادبيات پايداري در اين استان فرهنگي تبلور يافته است.

 

معاون امور هنري و سينمايي ارشاد اسلامي کردستان با بيان اينکه بايد بدنبال اين باشيم که ويژگي‌هاي ادبيات پايداري و مقاومت را پررنگتر کنيم، اضافه کرد: يکي از اين ويژگي‌ها «بهره‌گيري از نماد کردستان» است که فداکاري‌هاي بزرگ، صفا و فاداري مردم به انقلاب و نظام اسلامي نماد کردستان محسوب مي‌شود و کانون‌هاي مساجد و بچه‌هاي مسجدي با روحيه اي که برگرفته از سنگر مسجد است بايد کوچه ها و محلات را از آسيب‌هاي اجتماعي دور نگه دارند.

 

احمدي اعلام کرد: امروزه بسياري از ماموستاها در عرصه پژوهش فعاليت دارند که اگر اين پژوهش‌ها مبناي کاربردي پيدا کند مي‌تواند کوچه‌ها و محلات ما را از آسيب‌ها دور نگه دارد. وي تصريح کرد: نبايد منتظر باشيم هر اقدامي ابتدا از سوي دولت شروع شود، اگر همه ما از امت محمد هستيم پس بايد هر کداممان در حد توان با استفاده از ظرفيت مساجد و بچه‌هاي مسجد براي فع مشکلات و آسيب‌ها تلاش کنيم.

 

معاون امور هنري و سينمايي ارشاد اسلامي کردستان افزود: ويژگي ديگر ادبيات پايداري و مقاومت «چهره انساني عام داشتن» است براين اساس که نمونه‌هاي شاخص و برجسته ادب پايداري هرچند نمود و نمادهاي قومي، منطقه‌اي و ملي را در خويش دارند اما به دليل اينکه زبان وجدان عام بشري هستند، همه انسان‌ها در هر زمان و مکان مي‌توانند با آنها ارتباط دروني بيابند.

 

احمدي «مشترکات ادبي، زباني و فکري» را ديگر ويژگي ادبيات پايداري و مقاومت دانست و بيان کرد: زمانيکه رهبراز ادبيات کوردي به عنوان يک ثروت ملي ياد مي‌کند اين فرصت را فراهم مي‌آورد که بيشتر به اين ادبيات کوردي توجه ‌شود. آثار ماندگار و موفق ادب پايداري همچون آثار بزرگ ادبي در حوزه‌هاي يگر مي‌توانند در قالب سبک‌هاي گوناگون تجلي يافته و از نظرگاه و ساختارهاي گوناگون ادبي، زباني و فکري تحليل و ارزيابي شوند.

 

وي همچنين به شاخص‌هاي ادبيات مقاومت و پايداري پرداخت و اعلام کرد: ترسيم چهره رنج کشيده و مظلوم مردم، دعوت به مبارزه، بيان جنايت‌ها و بيدادگري‌ها، القاي اميد به آينده و پيروزي و ستايش آزادي و آزادگي از جمله اين شاخص‌ها به شمار مي‌رود که بايد مورد توجه قرار گيرد. معاون امور هنري و سينمايي ارشاد اسلامي کردستان همچنين شکل گيري خبرگزاري شبستان در ابتداي تاسيس ستاد کانون‌هاي مساجد را اتفاقي مبارک دانست و گفت: دستاوردهاي کانون‌ها را مي‌توان از طريق اين خبرگزاري بازنشر داد و زمينه ساز ترويج فعاليت‌هاي مساجد شد.