استقبال بچه‌های مسجد از فعالیت‌های کانون‌ها/انتخاب رابطین فهما در حاشیه شهرها رویکردی تاثیرگذار بود
استقبال بچه‌هاي مسجد از فعاليت‌هاي کانون‌ها/انتخاب رابطين فهما در حاشيه شهرها رويکردي تاثيرگذار بود
مدیر ستاد فهما استان کردستان تشریح کرد؛

استقبال بچه‌های مسجد از فعالیت‌های کانون‌ها/انتخاب رابطین فهما در حاشیه شهرها رویکردی تاثیرگذار بود

گلباغي با اشاره به فعاليت‌هاي ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد استان کردستان در سومين رويداد ملي فهما گفت: انتخاب رابطين توانمند براي حاشيه شهرها، از مهمترين اقدامات بود که با استقبال اعضاي کانون ها مواجه شد.
شناسه خبر : 32273 تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۱۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان کردستان: سومین رویداد ملی فهما در حال برگزاری است و کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور به منظور حضور پرشور در این رقابت مسجدی اقدام به ارسال آثار خود کرده اند.

در این میان اما ستاد فهما استان کردستان فعالیت های متنوعی را برای بچه های مسجد تدارک دیده است که از جمله آنها می توان به شبکه رابطین فهما اشاره داشت. برای آشنایی هرچه بیشتر با این فعالیت ها با «کامل گلباغی» مدیر ستاد فهما استان کردستان گفت وگو کرده ایم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

تعریف شما از شبکه رابطین فهما چیست؟

 

شبکه رابطین فهما همانند تابش نورافکنی برای راه پیش‌روست که مسیر را روشن می‌کند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد و رابطین فهما در این راستا قهرمانان واقعی برای ارتقای فعالیت‌های مسجدی به شمار می‌روند.

 

به نظرتان راه‌اندازی شبکه رابطین فهما چه مزیت‌هایی برای کانون‌های فرهنگی مساجد دارد؟

 

شبکه رابطین فهما در واقع مرکز اتصالی است که کانون‌های مساجد را به هم متصل می‌کند و باعث هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین آنها می‌شود. همچنین این شبکه مانند اتاق اندیشه‌ورزی است که زمینه‌ساز تبادل اطلاعات و بیان تجارب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

 

برای آشنایی بچه‌های مسجدی و اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد با شبکه رابطین فهما چه اقداماتی توسط ستاد کانونهای مساجد استان انجام شده است؟

 

قطعا برای کمک به ارتقای فعالیت کانون‌های مساجد فعال شدن شبکه رابطین فهما امری لازم و ضروری بود و در راستای آشنایی بچه‌های مسجدی و مدیران کانون‌های مساجد با شبکه رابطین فهما اقداماتی در سطح استان انجام شد که برگزاری نشست با رابطین فهما، برگزاری نشست با مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری گردهمایی در تمام شهرستان‌ها، اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های کانون‌های مساجد و تشویق و ترغیب مادی و معنوی و برقراری ارتباط مستمر با کانون‌ها از جمله این اقدامات است.

 

به منظور فعال کردن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در محلات حاشیه شهر و مناطق روستایی چه اقداماتی انجام شده است؟

انتخاب رابطین توانمند برای حاشیه شهرها، اعزام کارشناسان برای بررسی مشکلات کانون‌های مساجد، دعوت از مدیران کانون‌ها در نشست‌ها و ارتباط مستمر با کانون‌ها، آموزش بیشتر کانون‌های مساجد و حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از جمله اقدامات انجام شده برای فعال کردن کانون‌های فرهنگی در حاشیه شهر و مناطق روستایی استان است که توسط ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی در استان پیگیری و دنبال شده است.

 

آیا شبکه رابطین فهما می‌تواند زمینه تبادل نظر و آشنایی کانون‌های مساجد استان را با فعالیت کانون‌های مساجد سایر استان‌ها فراهم آورد؟ به چه صورت؟

 

شبکه رابطین فهما علاوه بر برقراری ارتباط بین کانون‌های مساجد داخل استان زمینه برقراری ارتباط بین کانون‌های مساجد سایر استان‌ها و تبادل نظر و تجارب را بین آنها فراهم می‌آورد.
همچنین شبکه رابطین فهما می‌تواند رقابت سالم و همکاری را بین کانون‌های مساجد ایجاد کند.

در شبکه رابطین فهما چند کانونِ رابط  و چند نفر رابط شهرستان همکاری دارند؟

در شبکه رابطبن فهما استان کردستان ۲۸ رابط در استان فعالیت دارند و هفت کارشناس کانون مساجد استان هم رابط یک الی دو شهرستان استان هستند.

فراوانی کانون های مساجد در استان به چه شکل است و از این میان ااستقبال بانوان از فعالیت ها چگونه است؟

 

۶۱۲ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۴۳۳ مورد در روستاها قرار دارد و این کانون‌ها در مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۶ نفر عضو ثابت دارند که در سامانه بچه‌های مساجد ثبت شده‌اند در واقع ۲۶ درصد کانون‌های مساجد در مناطق شهری و مابقی در مناطق روستایی استان فعالیت دارند.

 

براساس نمودار اعضا در سامانه بچه‌های مساجد تعداد آقایان عضو کانون مساجد استان بیشتر از بانوان است که ۵۹ درصد کل اعضا را آقایان، ۳۵ درصد را بانوان و جنسیت حدود ۶ درصد نیز نامشخص است.

 

۵۰ درصد اعضای کانون‌های مساجد استان بالای ۴۰ سال سن و بیشتر مدیران کانون‌های مساجد استان نیز بالای ۵۰ سال سن دارند.

 

سخن آخر:

 

در پایان لازم است که ذکر کنم ۵۰ درصد اعضای کانون‌های مساجد استان دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند و نیاز است اعضای کانون‌های مساجد در سطح استان بویژه مناطق روستایی توانمند شوند که به نظر می‌رسد شبکه رابطین فهما ظذفیت و بستر موثری در این راستا باشد.