آیین های سوگواری محرم در کانون های فرهنی هنری مساجد کردستان
آيين هاي سوگواري محرم در کانون هاي فرهني هنري مساجد کردستان
همزمان با ماه محرم؛

آیین های سوگواری محرم در کانون های فرهنی هنری مساجد کردستان

همزمان با آغاز ماه محرم و ايام شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) مراسم و آيين هاي سوگواري ماه محرم در سطح کانون هاي فرهنگي هنري شهرستان هاي قروه، بيجار، کامياران، سنندج برگزار شد.
شناسه خبر : 29764 تاریخ انتشار : ۱ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۴۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي (فهما) استان کردستان، همزمان با ماه محرم حال و هواي اين ايام از هر جاي شهر ديده مي شد و صداي مداحان و نوحه‌خوانان به گوش مي‌رسید، اهل تسنن با ذبح گوسفند به قرباني و توزيع گوشت نذري پرداختند، عده‌اي آشپزخانه به راه انداختند و با کمک خيرين هر شب غذاي نذري بين نيازمندان توزيع کردند.


اهل تشيع نيز با مديحه‌سرايي و عزاداري در حسينيه‌ها، مساجد و هيئات محرم را صفاي ديگري بخشيدند.


تاسوعا و عاشورا را کردستاني‌ها در سطح شهر و روستاها به عزا نشستند، همگي از حسينيه و مساجد و هيئات بيرون آمدند و عزاداري خود را يک دست و همصدا براي حسين(ع) و به ياد حسين(ع) به نمايش گذاشتند.


در کنار دسته‌روي عزاداران، عده‌اي ايستگاه صلواتي و سلامت به راه انداختند و نذري دادند و عده‌اي نيز براي حفظ سلامت عزاداران ماسک توزيع کردند.


در ميان خيل عزاداران حسيني و عاشقان ابا عبدالله الحسين (ع) اعضاي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کردستان نيز با برپايي ايين هاي عزاداري و راه اندازي دستجات عزاداري به سوگواري سرور و سالار شهيدان پرداختند.


قرائت زيارت عاشورا و سخنراني حجت‌الاسلام بالادستيان و مداحي کربلايي ياسر محمدي از شهرستان قم در روز پنجشنبه 28 مرداد در کانون مهديه  سنندج با رعايت کامل پروتکل هاي بهداشتي برگزار شد.


ويژه برنامه عزاداري محرم دهه دوم نيز از ديگر اين آيين ها است که سخنراني حجت‌الاسلام بالا دستيان و حجت‌الاسلام پيام عبدالملکي همزمان با اول تا سوم شهريور ماه با مداحي کربلايي فرهاد سعادت در کانون مهديه سنندج برگزار مي شود.


کانون فرهنگي هنري مهديه سنندج در شب هاي پنجم تا هفتم شهريور ماه ميزبان سخنراني حجت‌الاسلام مهدي طهماسبي و مداحي کربلايي حيدردرويشي و همزمان با هشتم تا دهه شهريور ماه نيز با سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين حاج عبدالرضا پورذهبي نماينده ولي فقيه در استان کردستان و مداحي کربلايي علي اصغر دريائي با رعايت کامل پروتکل هاي بهداشتي پذيرايي عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت خواهد بود.